V předchozích článcích jsme probrali základní nastavení kancelářského pracoviště, poradili jsme vám, jak vybrat kancelářskou židli, jak vybrat kancelářský stůl a dnes shrneme pět základních pravidel pro správně fungující kancelář.
Pravidlo 1: pohyb
I když to tak nevypadá, pohyb je důležitý při kancelářské práci: ať už ve formě správného sezení, tak při práci na počítači u kancelářského stolu. V minulém článku jsme vám poradili, jak vybrat kancelářský stůl, dnes přidáme doporučení vybrat si výškově stavitelný stůl. Jde o moderní a čím dál používanější typ stolu, který vám umožňuje střídat práci vsedě s prací ve stoje. Na trhu je celá řada výškově stavitelných stolů: od těch nejjednodušších, ovládaných ručně, až po plně elektrifikované a propojené s mobilními aplikacemi.
Pravidlo 2: střídat polohy
Stát – sednout – sednout… jednoduché pravidlo, které u výškově stavitelných kancelářských stolů mobilizuje vaše svalstvo a pomáhá odlehčit namáhaným partiím, jako jsou záda, šíje a celkově horní část těla. Našim klientům doporučujeme výškově stavitelné stoly proto, že zdvihací mechanismus stolů umožňuje nastavení správné výšky pracovní desky vůči vaší výšce, což je nezbytnou podmínkou pro vaše správné sezení. Dlouhodobé sezení u stolu je nepřirozené a může způsobit zdravotní komplikace. S tím souvisí i další pravidlo.
Pravidlo 3: správné úhly
Správně nastavená výška monitoru je tak, abyste horní hranu měli v úrovni očí nebo lehce nad.
Vaše vzdálenost od monitoru by měla být minimálně na délku vaší paže. A jak správně nastavit monitor? Nejlepší místo pro umístění monitoru je bokem k oknu. Správné nastavení monitoru zajistí, že nebudete naklánět hlavu dopředu a poloha páteře bude v odpovídajícím úhlu.
Pravidlo 4: osvětlení pracoviště
Velkou roli hraje i osvětlení pracoviště, které je dost často podceňované. Existují hygienické normy osvětlení a doporučená intenzita osvětlení, kterým musíme při návrhu věnovat pozornost. Nedostatek kvalitního světla může způsobovat zhoršení soustředění, únavu, nepohodu, bolest očí, bolest hlavy, deprese nebo jiné psychické problémy. Špatné osvětlení může být dokonce jedním z faktorů tzv. syndromu nemocných budov. Proto je cílem kvalitního osvětlení na pracovišti ochrana zraku a celkově vašeho zdraví. Přílišné světlo může způsobit bolest očí a hlavy, naopak nedostatečné osvětlení může být zase velkým bezpečnostním rizikem. Osvětlení na pracovišti by nemělo vytvářet odlesky a stíny, které zatěžují oči a mohou být zdrojem nebezpečných situací.
Pravidlo 5: čerstvý vzduch Všichni to známe: větrání a teplota na pracovišti jsou často zdrojem velkých diskusí. Větrat – nevětrat? Zima nebo vedro… Správná teplota je důležitá, ať už pracujete z domova nebo s kolegy v kanceláři. Obecně platí, že na pracovišti byste měli zajistit dostatečnou výměnu vzduchu, a to přirozeným, nuceným nebo kombinovaným větráním. Pro kancelářské prostory, kde pracujete, se optimální teplota pohybuje v rozmezí 20 °C až 28 °C (doporučená hodnota pro zimní období je 22,5 °C, pro léto 25,5 °C – při relativní vlhkosti 25 až 70 %).