Pracovní místo: na co si dát pozor

Pracovní místo: na co si dát pozor

Poté, co jsme společně vybrali pracovní stůl, správnou kancelářskou židli podíváme se na ergonomii kancelářského pracoviště. Popíšeme, na co si dát při práci v kanceláři z hlediska zdraví především pozor.

Ergonomie počítačového pracoviště má svoje zásady, které se týkají mj. bezpečnosti práce. A důležitá je také prevence tzv. RSI syndromu. U počítače a na kancelářské židli strávíme denně spoustu času. Jednou z cest, jak snížit zátěž na organismus, je volba výškově stavitelného stolu (psali jsme podrobně v samostatném článku), pak je samozřejmě důležitý výběr vhodné kancelářské židle, na které sedíte a pracujete. Obecně platí, že člověk nebyl stvořen pro to, aby dlouhodobě seděl u počítače. Prostě sedavá poloha pro nás není přirozená. Vzhledem k tomu, že mnoho lidí tráví u PC stále více času, vzrůstá počet zdravotních problémů.

V tomto blogovém článku probereme základní zásady ergonomie práce na počítači a také to, jak předejít tzv. syndromu RSI – poškození z trvalého namáhání.

Důležitou roli v celé ergonomii vašeho kancelářského pracoviště hraje kvalitně navržená a vybavená kancelář. Mějte na paměti, že kancelář a pracovní místo nejsou jedno a totéž. Ergonomické a workspace studie ukazují, že jedním z hlavních faktorů pro bezpečnou ergonomickou práci s počítačem je stabilita a nastavitelnost nábytku, předevšímkancelářské židle. Možnost nastavit si kancelářský nábytek totiž umožňuje přizpůsobení vašim tělesným proporcím a pracovním potřebám.

Především dbejte na správné nastavení výšky a také rozměrů pracovní plochy stolu. Ta ovlivňuje polohu a sklon ramen, nadloktí, loktů, předloktí a rukou. A malé praktické doporučení k povrchu pracovní desky: volte vždy matnou, aby vás při práci nerušily světelné odlesky. Z hlediska ergonomie ideálním řešením je výškově nastavitelný stůl (psali jsme podrobně zde), samozřejmě důležitá je i ergonomická židle a její nastavení (podrobný článek najdete zde)

S tím souvisí i přestávky a případné protažení a malá rozcvička, která vám pomůže uvolnit šíji a záda, namáhaná sezením.

Co to je syndrom RSI? Zkratka, dnes používaná v našem oboru, označuje anglické spojení slov: Repetitive Strain Injury nebo také Repetitive Stress Injury, zkráceně nazýváno RSI nebo RSI syndrom.

Jde o soubor poškození, která vznikají v důsledku nedodržování ergonomie práce a pracovního prostředí. Syndrom RSI je v dnešním digitálním světě jednou z nejčastějších příčin nemoci z povolání, které se dotýkají především kancelářských profesí. Syndromu RSI se dá předcházet dodržováním základních ergonomických pravidel a ergonomickým přizpůsobením pracoviště. Podrobně se těmto aspektům na našem blogu budeme věnovat v samostatné sérii článků.

Categories: Kanceláře
cs_CZ